Rapporter går på, at den forcerede bygning af den kinesiske højhastighedstogbane kræver kompromiser. Sporene bliver lagt i cement blandet med fint askepudder, der stammer fra de kulfyrede kraftværker. Problemet er bare, at der ikke er nok i forhold til den aktuelle anlæggelse af jernbanen, og det betyder, at man bruger aske af en ringere kvalitet, der risikerer at betyde en meget kortere levetid og hyppige afbrydelser. Flere detaljer her:
http://topics.scmp.com/news/china-news-watch/article/Judgment-day-fears-for-high-speed-rail-tracksFyringen af chefen for de kinesiske jernbaner har kastet nyt lys over den ellers meget imponerende udbygning af den kinesiske infrastruktur. Der tales om udbredt korruption i de store offentlige projekter, men nu også om bl.a. problemer med sikkerheden. Flere detaljer i N.Y. Times:
http://www.nytimes.com/2011/02/18/world/asia/18rail.html?_r=4&ref=global-home&pagewanted=all